Automatlådor
När det gäller automatlådor så innehåller de ca 8 - 10 liter ATF olja. Olja slits och ansätts med partiklar från växellådan. Basolja ca: 80 - 85% därefter består oljan av flera olika tillsatser som har olika uppgifter.
Det är tillsatserna som med tiden får sämre funktioner. I takt med att tillsatserna förbrukas så förlorar oljan funktion och kvalitet. Det innebär att din automatlåda får sämre komfort och sämre hållbarhet som följd.
Värme är oljans värsta fiende och värme bildas t.ex. när du drar en husvagn, hästsläp eller tungt släp med byggmaterial eller liknande. När du exempelvis åker upp för kraftiga backar, eller ska baksa dig in där det är trångt och du behöver backa och knixa under lång tid då får automatlådan slita enormt. Vilket resulterar i överhettning på din olja i automatlådan.
När du kommer till oss med din bil som har en automatlåda för vanlig motorservice så är det god idé att låta oss kontrollera om din automatlåda behöver spolning. Vi kan då kontrollera oljans skick i samband med vanlig motorservice. När vi gör mätprov på ATF oljan kan vi se om den är sliten och har försämrats. Det är då en god ide att låta oss spola/serva din automatlåda med ny atf olja. Vi använder oss av tillverkarens rekommendationer. Vi använder oss uteslutande av kvalitetsoljor.
Bilen och automatlådan kommer att fungera bättre, må väl och det kommer att öka livslängden på automatlådan avsevärt. Vi rekommenderar service/spolning av automatlådan med intervaller på ca: 6000 mil mellanrum.
MANUELLA VÄXELLÅDOR
När det gäller manuella växellådor så innehåller en manuell växellådan ungefär 2 liter MTF olja. Det är god ide att byta olja även i en manuell växlad bil. Även här så slits tillsatserna i MTF oljan. I en manuell växellåda så är den inte lika utsatt som i en automatlåda, men kör du din bil med tunga släp, husvagn, hästsläp eller om din bil är optimerad med högre effekt så är det god ide att spola/service byte av MTF olja. Vi rekommenderar dig att vi får kontrollera oljan vid motorservice eller om du vill boka in separat tid för detta. Det är betydligt billigare att byta olja i en manuell växellåda. Vi rekommenderar oljebyte med intervall på 8000 mil mellanrum.
DSG / DCT
När det gäller DSG / DCT automatiska växellådor så finns de i två huvudutföranden. Den ena DSG automatlåde typen har en "torr" dubbelkoppling, dvs den ligger ej i oljebad. Den här typen av DSG automatlåda behöver inte oljebyte på samma sätt eller lika ofta som DSG växellådorna där dubbelkopplingen ligger i olje bad ( våt koppling ). Vi rekommenderar dig att vi får kontrollera oljan i din DSG automatlåda vid motorservice eller om du vill boka in separat tid för detta. Vi rekommenderar oljebyte/spolning med intervall på 6000 mil mellanrum. Vi kontrollerar även vad biltillverkaren säger om servicebehovet.
Beställ service/Spolning av din Automatlåda nu, betala om 3 månader.
Vi samarbetar med Santander och Wasa Kredit. Vi kan erbjuda 3 månader räntefri avbetalning. Du kan lugnt beställa service/spolning nu och vänta med betalning upp till 3 månader räntefritt. För att höra mer om erbjudandet och upplägg på räntefri betalning så kontaktar du oss på telefon eller e-post.
Automästarnas mekaniker har hög kompetens och utbildning på Automatlådor. Vi använder oss av moderna verktyg, spolmaskin och diagnostik utrustning.
Ring oss för att rådfråga eller boka tid.
Tel: 013 – 10 50 40
e-post: Fråga om service eller boka service
Automästarna
Kokillgatan 2A
585 74 Ljungsbro